Monday, December 21, 2009

pantai

semalam mya ardila ke pantai...seme taw ombak tu putih, seme taw bayu tu cukup lembut.
semalam, mya pilih tempat yang agak eksklusif, jauh dari orang n begitu dekat ngn pukulan ombak. hatinye tenang sangat, saat ombak tu datang...mya raserkan hatinya mindanya mengumpulkan segala perasaan yang resah, dan kemudian bile ombak tu kedarat, n kembali ke pantai...semua itu dilepaskan. nun jauh ke merata tempat. hatinya terubat sedikit...
pantai..kalau ko taw aku ngan gelora, apakah bayumu dapat mambantuku menukarkan ia kepada ombak?
pantai...kalau ko taw hatiku ngan bersedih, apakan percikan ombak itu terase masin di bibirku?
pantai...kalu ko taw aku tersangat gelisah...adakah ko mampu meleraikan ia seprti ko leraikan pasir di bentengmu.
pantai....kalau ko taw diriku nie berkecamuk...apakah kau mampu membina tepian yang amat rata?
semue tu aku tanyakan kepada pantai... kalaulah seme tu terjwb, aku pasti diri ini akan lebih dekat ngan pantai..
xguna mengeluh, xguna bersedih, xguna aku obses ngan masalah...
aku cuma diriku, yang lemah pada dugaan, tapi kuat pada hakikat tentang hidup yang perlukan dugaan...
apa yang perlu aku lakukan...
perlukah langkah ini aku derap ke jalan ku sendiri?
perlukah hati ini terkaku melihat dia meronta ?
perlukah jiwa ini kejam membina benteng yang makin kukuh?
semua itu menjadi persoalan yang xkkan pernah reda...
aku terima, n mungkin ini tangisan ku pada sebuah ikatan setia persahabatan.

No comments:

Post a Comment