Friday, January 8, 2010

mya zahara...hati terkunci

'aku cuba lupakan dia Noor, tap makin aku cuba untuk pergi, makin dia dekat mengejar ku, abeh, pe yang perlu aku lakukan noor?" soal mya, kepalanye berkerut, mindanye celaru...
"mungkin itu cinta ko yang sejati, mungkin dia jodoh ko yang abadi mya?"
"bagaimana ngan adam?...." sengaja soalan itu diutarakan...
"ntah......................................................................................................................................."
mya diam, matanye membisu, mulutnye menyepi, bicaranye tenggelam. dia nampak wajah sahabatnye itu redup, kalau mya sukar, sahabatnye itu sulit, klu mya derita, sahabatnya itu sengsara, klu mya menangis, sahabatnye itu kecewa.... dua jiwa yang saling berkait. itulah persahabatan.
"noor, adakala kita perlu memilih, ada kalanya kita perlu berdia, ada waktunye kita perlu menangis, ada kalanya kita perlu untuk pentingkan diri sendiri."
"...............................................................................................................................................................................................................................
panjang lebar, noor berbicara.
"aku taw kau susa, soal hati ini, bukannye cam peperiksaan, klu mita da selesai kita boleh lupakan terus, soal hati ini soal yang sentiasa berarus." mya cuba untuk menyokong. noor, walau apa pom yang berlaku, aku teta disisimu, klu baik ia, maka senyumlah aku untuk itu, namun jika buruk ia, aku akan menangis noor. kau sahabat aku, kau jiwa aku, kau hati aku..kau sentiasa ada untuk aku..dan aku akan setia ada untukmu. monolog hati mya bergema.
"perlukan cinta pada setiap manusia mya?" suara redup itu menjelma.
"mmg perlu sgt2 noor..cuma bergantung kepada perlaksanaan..."
mata mya menunduk, seperti hatinya yang rebah pada suatu ketentuan yang sukar untuk diterima. mya belajar untuk mencinta, belajar untuk merindui, belajar untuk menyanyangi, namun semua itu sukar untuk dilakukan pada fahme.
sudah berbulan bulan fahme menagih hatinya,selama itu juga ucapan sayang, cinta rindu xpernah lekang dari bicara fahme. fahme begitu serius mencintai dirinye. sudah pada meminta izin dengan umi mya. tapi mya tak boleh mempunyai perasaan itu pada fahme.
mya cuma menerima, cuba menyatakan cinta, tapi selepas itu mya yang menangis.
mya bercinta, tapi mya tak mencintai...
mya menyatakan rindu, tapi hati mya tak terusik ngan rindu walau sekelumit...
mya berbicara tentang sayang, tapi malangya mya tak merasakan sayang itu sebagai satu naluri yang halus,
mya terpaksa, mya dipaksa, mya memaksa..
hati mya terkunci..dia xmerelakan semuanya. maafkan mya kerana kejam pada hati fahme, bukan niat mya untuk buat begitu...cuma mya cuma menerima seseorang yang begitu menyanyangi mya. mmg benar, memilih orang yang menyanyangi kita membuatkan kita di hargai dalam setiap genap, tapi untuk apa dihargai, kalau mya cuma rase hati mya terpikul ngan syahdu yang direka, ngan kagum yang dicipta. mya xrase kenikmatan pada cinta. mya kasihan pada fahme, da xpatut terima hati yang terkunci, dia tak harus terima hati yang beku... maaf kan mya. mmg hati fahme ada kunci hati mya, tapi fahme xboleh nak bukakan kunci hati mya.

No comments:

Post a Comment