Friday, April 2, 2010

mya zahara...duhai hati, berkatalah dgn yakin

da lame mya xcoretkan sesuatu pada laman ini. bzy sgt kot...agaklah. sesuatu, perkara dan kenangan. pilihan, kemahuan dan keinginan..halangan dugaan, dan serba salah pada diri.
mya senyum di hujung harinya, senyum pada sesuatu yang pahit tapi menjadi kemanisan bila ia da menjdi kenangan. itulah hebatnya masa, putarkan rasa pada suatu hakikat yang mmg xder tokok tambahnya.
semalam...sahabtnya bersoal jawab dengan dirinya, aku nak begitu, aku nak berubah..aku ingin berubah. mya tahu kemahuan sabahatnya, segalanya di tuturkan dengan jelas walupun hanya hati yang dapat membunyikan huruf2 di depannya. skrin laptop tu buat mya rase cukup bersilau. xkesahlah, even da cukup lewat untuk mya waktu tu, tapi mendgr perit snyum, tawa dari sahabat buat mya rase happy sgt.
malam makin berlalu, makin.. penghujung, makin dingin, dan makin cerah menanti subuh. sunyinya, cume kokokan ayam seringkali menjadi detik waktu mya ketika itu. itulah suasana kampung, mya kan kat kampung, xseprti sahabatnya kat bandar.
" noor, ko rase klu ayam kampung, ko byk p bandar, ye akan berkokok waktu biler?"
noor tersnyum lucu soklan tu..n dia tahu mya sedang siapkan skrip untuk menyedarkan die dalam tertib sopan yang beradab. agaklah...
" ayam tu, klu buta pom, ye still berkokok bile da pagi, xpulak berkokok waktu kol 12 tgh malam. kecuali lah kokokan kecemasan... "
"urm...so, klu camtu kita pom kena ikut ayam, buat camner yg ayam tu buat."
"pe? jadi ayam? nak buat pe?" sengaja die mengajukan soklan itu, dia mahu mya lebih jelas dalam menyampaikan pendapat.
"ayam lah, duk mana2 pom, klu ye tu ayam, die ttp ngan pegangan die. kokok waktu pagi jew."
"ooooo..cam kita lah, walau mane pom kita berada kwn2,.,ingat kita nie saper..org muslim, melayu, mak ayah ajar camner kat umah, cmtu jugaklah kita kat mana2 pom."
" pandai pom"
mya senyum...dia tahu, sahabatnya mmg arif, n lebih tahu dari mya lagipom.
itulah kehidupan kan, yang ALLAH tentukan untuk kita, dugaan...pahtu tempuhi dugaan dengan sabar, da tu pikirkan mengapa dugaan tu dtg, n apa yang kita dapat dari menghadapi dugaan itu semua.

No comments:

Post a Comment